Saturday, April 23, 2011

Kelas roti dan kek..

Salam Semua..

Ni citer peram ni, dah masak dah baru kuarkan dari tempayan..hehe..19 Feb lepas, aku, my sis and dia punya adik ipar pergi join satu kelas membuat roti dan kek area serdang, belakang Minlon. Husband kakak aku ni out station kat penang, so adiknya yang baik serta comel ni dengan rela hatinya menemani segala kehendak kakaknya yang kesunyian dan kebosanan. Aku pun ikut je la, boleh belajar uli2 roti sekali *hatiku berdetik..cewah* Kelas kul 10 pagi, tapi kitorang gerak dari rumah kul 10.10 pagi, bagus kan?sila jangan contohi..aku dah bebel2 dah kat kakak aku, takot tertinggal ape2 input, bukan kelas free, berbayar kot (rm20)..harus lah berkira..

Kitorang sampai lebih kurang pukul 10.40..ngam2 kelas baru nak mula..fuh, seb bek! Ada 4 menu masak hari tu, roti buku , roti pizza, kek coklat ngan nasi ayam..Kitorang dah semangat 'seng2' lengan baju dah nak start uli roti, skali pakai mesin jer sume..dia cuma bagitau bahan2 apa nak masukkan..pastu masuk dalam mesin pengisar roti..ceh! *turun balik lengan baju* kitorang duk tengok la dia campak2 semua bahan2 tu pastu siap! Tu lah kuasa teknologi ye..roti pizza pun sama, kita tak yah berpeluh2 nak sediakan dough..time nak tabur2 bahan pizza tu je yang kena guna tangan, kalau yang tu pun guna mesin, melampau r kan..

Kek Coklat..Guna microwave, 10 minit boleh siap, magik sungguh!

Tabur2 ni je yang kami main, yang len main guna mesin..
Hasilnye..
 
Roti2..
 
Menguli nye tak, bergambor je lebih..hee

My Sista..

Rupa2nya kelas ni bermotifkan nak promote mesin2 teknologi tu..nak jual microwave and pengisar roti..kalau tak silap, under AMWAY..tapi tak per la, boleh la jugak belajar cara buat roti and and yang paling penting, boleh makan! hehe..Time dia masak nasi ayam, dah tak de yang nak beri perhatian sebab semua orang pun dah reti buat nasi ayam. Ntah2 aku punya nasi ayam lagi sedap kot..haha..

Tapi, kalau ada duit lebih, nak jugak beli microwave tu sebagai hadiah kat UMI aku. Memang sangat membantu dan meringankan beban memasak..sabar ye UMI, nati anakmu yang baik ini kumpul duit dulu, nati bali satu..InsyaAllah, semoga Allah izinkan..Amin.. Ha, tu je lah kisah kelas roti dan kek aku..haha..simple jer citernye, peram bukan main lame lagi..haih..

p/s: Orang kate, kalau niat kita baik, Allah akan bantu..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...